Consiliul
Județean Cluj

România
100

Director fondator: Mircea Arman, 2015

weekly magazine in english,
romanian and italian

10 idei pentru Cluj

10 idei pentru Cluj

Viața într-un oraș trebuie să fie o experiență extraordinară. Să descoperi lucruri minunate, care să te facă să spui WOW! Un loc de acest gen este cartierul La Defense din Paris: clădiri înalte din oțel și sticlă, al căror ritm este „rupt” de opere de artă, făcând din întregul cartier un muzeu în aer liber. În parcuri, piețe și în intersecții, trecătorul este fascinat de opere colosale, viu colorate și vesele, semnate de artiști celebri. „Degetul” lui César (1965), „Două personaje fantastice” de Juan Miró (1976), „Păianjenul” realizat de Alexander Calder (1976) sau „Pictura de 216 m²” a lui Guillaume Bottazzi (2015) – toate acestea se identifică astăzi cu La Defense.
Orașul Cluj-Napoca este o metropolă în continuă ascensiune, al cărei chip se schimbă în fiecare zi și care se dorește un loc unic și deosebit pentru Europa. Pentru a deveni un oraș al secolului XXI, Clujul are nevoie de o nouă imagine, mai optimistă, mai fascinantă. Prin proiectul „10 Idei pentru Cluj” (prezentat la Platinia Art House Gallery, până în luna februarie 2018), artistul Radu Handru subliniază nevoia unei schimbări în imaginea orașului Cluj-Napoca. El a realizat 10 machete-proiect de sculptură pe care le-a amplasat virtual în diferite locuri din Cluj-Napoca: Parcul Central, Cluj Arena, Bulevardul Eroilor, Gara CFR, sau în cartiere.
„Încă de mic am fost atras de expresivitatea mediului înconjurător, care înseamnă vitalitate, schimbare și renaștere. De aceea, o parte din proiectele mele sunt inspirate din natură („Pădure”, „Copac Geometric”). Celelalte sunt fantezie sacră, inspirație divină, îngeri, sfere celeste, sublimul lumii nevăzute pe care am descoperit-o în visele mele („Înger albastru”, „Construcție sacră”, „Cupolă de lemn”). Folosind sculpturile mele doresc să îmbunătățesc locurile și spațiile din jur.” – declară artistul.
Ineditul pe care îl aduce Radu Handru prin acest proiect este dat de potențarea formelor sculpturale prin pictarea materialului pe care îl folosește. Inspirate de elemente din natură, sculpturile sunt pline de optimism și vitalitate, iar culoarea conferă noi valențe volumului. Artiști din culturile clasice (Mesopotamia, Egipt, Grecia sau Roma) au folosit culoarea pentru a conferi tente naturale sculpturilor din marmură sau piatră, deși timpul a șters culoarea. Renașterea a proclamat „puritatea” marmurei albe, Winkelmann considerând că „albul este culoarea care reflectă cel mai bine razele de lumină”, iar corpul uman va fi cu atât mai frumos cu cât e mai alb. Artiștii din secolul al XIX-lea și al XX-lea au redescoperit culoarea și au folosit-o pentru a da viață sculpturilor lor: să privim naturalețea balerinelor lui Edgar Degas! Și mai aproape de noi, se evidențiază lucrările lui Duane Hanson („Old Couple on a Bench”, 1994), Jonathan Borofsky („Walking to the Sky”, 2004, Dallas, USA) sau Dale Chihuly (Expoziția din New York Botanical Garden, 2017).
Radu Handru (n. 1967, Cluj-Napoca) a absolvit Academia de Arte Vizuale „Ion Andreescu” (1996), avându-l profesor și mentor pe Dr. Radu Moraru, alături de care și-a perfecționat tehnica de lucru în lemn, piatră și bronz. A realizat numeroase monumente, printre care amintim: „Monumentul Marii Uniri” (Gilău și Someșu Rece, 2018), „Monumentul eroilor” (Agârbiciu, 2018; Someșu Rece, 2010; Gilău, 2008), „Monumentul lui Avram Iancu” (Gilău, 2016), „Crucea Voievodului Gelu” (Gilău, 2000). Colaborarea de douăzeci de ani cu Makis Warlamis (1942-2016), profesor de arhitectură și design care a înființat Kunstmuseum din Schrems (Austria), l-a inspirat pe Radu Handru. Numeroasele ore petrecute în atelierul artistului austriac l-au făcut să integreze culoarea în sculpturile sale.
Lucrarea „Înger” (bronz, 100 x 50 cm, 2018) reprezintă un copac ale cărui ramuri s-au transformat în două aripi, simbolizând legătura dintre pământ, cer și divinitate. Acest copac sugerează dorința omului de a se raporta la dimensiuni celeste, unde totul este seren și liniștit. „Copacul cosmic” (aluminiu pictat, 200 x 100 cm, 2018) creează conexiunea dintre natură și divinitate, semnificând generozitate, dar și sacrificiu. Norii pictați sugerează protecția tuturor ființelor, de-a lungul existenței lor. „Îngerul păzitor” (aluminiu pictat, 200 x 90 cm, 2016) cuprinde totul cu aripile sale. Lucrarea are o formă circulară, lăsând să se ghicească forma unei lacrimi care se ridică spre cer, drept recunoștință.
Sperăm ca în viitor să ne putem bucura de una dintre noile lucrări ale lui Radu Handru amplasată în spațiul public, în Cluj-Napoca.

 

Leave a reply

© 2019 Tribuna
design: mvg