Consiliul
Județean Cluj

România
100

Director fondator: Mircea Arman, 2015

Director fondator revista pe suport material: Ioan Slavici, 1884

weekly magazine in english,
romanian and italian

Alina Codin – “Alive”

Alina Codin – “Alive”

Pentru Alina Codin, drumul spre lucrările pe care le realizează este la fel de important ca rezultatul final. Acest fapt înseamnă, înainte de orice altceva, că artista nu folosește rețete sau algoritmi în munca întreprinsă, dar și că între viața și creația sa este o deplină continuitate.
Originală de la proiect la proiect, și chiar mai mult: de la lucrare la lucrare, artista pornește în mod logic dinspre pictură, pentru a se orienta spre zonele obiectului, colajului, uneori a décollage-ului dar și ale Action Painting-ului sau performance-ului. Operând cu ready made-ul, cu obiectele găsite, cu materiale simple, comune, Alina Codin are de asemenea tangențe cu Arte Povera și Appropriation Art-ul. Dincolo de toate acestea și de posibilele încadrări, în general, marea sa miză rămâne imaginea însăși, a cărei poveste, morfologie și idee se constituie în mesaj artistic nonverbal.
Titlul expoziției personale din 2019, Alive, care poate fi citit, după cum sugerează afișul, și A Live, surprinde esența proiectului aflat la baza sa: arta înseamnă pentru protagonistă deopotrivă acțiune și viață. Aceste elemente se suprapun, arta, cel puțin, neputând fi autentică fără celelalte două. Lucrările, realizate în dominante cromatice și tehnici distincte sunt asociate momentelor sau perioadelor importante din viață, în ideea existenței unui timp pentru toate: naștere, moarte, iubire, deziluzie, reverie, împlinire și uitare. Fiecare dintre aceste posibile și totodată probabile capitole a fost ascuns ori lăsat la vedere în tot atâtea piese. Pentru ca jocul să fie total, Alina Codin pendulează cu bună știință între eliptic și explicit. Diferențele de potențial dintre aceste ipostaze se înscriu în spiritul postmodern al proiectului.
Citatele artistice și culturale, evidente, sunt valorificate într-un mod echilibrat și inedit. Rezultă ceva nou, configurat pe baza unor lucruri care s-au mai făcut, dar niciodată așa. Abstracția gestuală coexistă cu rigoarea geometrică; la fel și elementele minimaliste cu cele poveriste. Ansamblul este totuși unitar, prin fluiditatea lucrărilor, fără ca acestea să fie panotate după criterii narative. Lecturarea este propusă ca experiență inițiatică.
Performance-ul în trei părți și un sfert (după cum a fost denumit, anunțat și indexat), Entering the Spectra, susținut în cadrul expoziției Alive a fost gândit în relație cu liniile de dezvoltare ale action painting-ului. Patru lucrări, trei dintr-un triptic, de dimensiuni medii și una separată, de dimensiuni considerabil mai mici, dar aparținând aceleiași serii, au fost realizate de către artista vizuală Alina Codin pe zece straturi, aplicate fiecare deasupra celuilalt. Între aceste straturi au fost plasate sfori, hârtie, material plastic sau alte materiale, fără a fi lipite. Performance-ul a presupus amplasarea unui șevalet în mijlocul galeriei, apoi luarea pe rând a lucrărilor de pe perete și aducerea lor pe șevalet, după un anumit ritual, și intervenția asupra lor prin dezlipirea și detașarea unor porțiuni din ele. Lucrările, în formă finală, au fost obținute prin dé-collage. La acțiune au participat protagoniștii, Alina Codin și curatorul expoziției – semnatarul acestor rânduri, plus o serie de oameni din public, coordonați de performeri. Lucrările au fost declarate finalizate în anumite faze de către aceștia și plasate la loc, pe simeze, de asemenea, după un anumit ritual.
În proiectul expozițional ReÎntoarceri, artista și-a stabilit un spațiu de manevră între tradiție și modernitate, marșând pe fragilitatea granițelor dintre cele două zone. Motivele decorative sunt împrumutate, cu ghilimelele de rigoare, din folclor, dar rezolvările, în general, cele cromatice, dar și formale țin de cu totul altceva, respectiv de libertatea asumată în tratarea subiectului, altfel, unul extrem de conservator. Alina Codin se întoarce direct la mituri, eludând modul în care acestea au fost convertite în forme de-a lungul veacurilor. În schimb, merge pe calea unui sistem personal de transpunere, care, paradoxal, nu este total străin de cel real, tradițional. Rezultă o serie de lucrări vii, sincere, cu un puternic caracter decorativ și în același timp, seducătoare.
Artista consideră că între toate lucrurile lumii există legături mai mult sau mai puțin vizibile și că, dincolo de aparențe, totul are un rol și este important, de la cocorul origami și până la capacitatea de a ne bucura de viață, arta fiind unul dintre principalele motive de bucurie.

Leave a reply

© 2019 Tribuna
design: mvg