Consiliul
Județean Cluj
Competiția muzicală GBOB România sparge barierele
Este o premieră pentru un concurs muzical în România ca videoclipul unui câștigător de pe o scenă considerată „underground” să fie promovat în programul de zi mai multe săptămâni la un post național de televiziune.
GBOB România își promovează câștigătorii. După prima ediție organizată de Asociația Sunetul Muzicii, în colaborare cu H!T Music Channel, a sosit momentul promovării pe postul național al clipului de debut lansat la începutul lunii martie de câștigătoarea ediției din 2015, Hteththemeth din Brașov. Compoziția „You Are My Last Girlfriend“ urmărește destinul unui personaj neobișnuit, aflat în căutarea sentimentului perfect al adorației, susținut și protejat de o entitate divină, între cei doi existând o puternică legătură spirituală.
Global Battle of the Bands (Bătălia Mondială a Formațiilor) susține și promovează muzica originală (de orice gen), interpretată live. GBOB este cea mai mare competiție de gen din lume, fiind organizată anual în peste 30 de țări, pe 5 continente.
GBOB nu este un concurs, ci o comunitate. Publicul are şansa de a descoperi formaţii pe care nu le-a mai văzut şi de a asculta muzică nouă, actuală, contemporană, originală şi live dintr-o gamă largă de genuri muzicale. Pentru artiști, este posibilitatea de a cunoaşte alţi artişti şi alte formaţii cu care să colaboreze la concerte sau turnee; oportunitatea de a cunoaşte şi de a da mâna cu cei prezenţi în juriu, oameni activi în industrie: impresari, ingineri de studio, organizatori de festivaluri. Acesta este scopul GBOB România: de a aduna pe cei pasionaţi de arta muzicii pentru a realiza schimburi de experienţă.
Bătălia mondială a formațiilor este singurul concurs care oferă o deschidere internațională formațiilor, indiferent de gen muzical. În 2016, marele premiu este un turneu internațional sau înregistrarea unui album într-un studio renumit alături de un producător muzical celebru. Înscrierea în concurs se face completând un formular pe:
www.gbob.com
Prin tot ceea ce s-a realizat la prima ediție organizată de Asociația Sunetul Muzicii, GBOB România 2015 a fost un concurs naţional de impact internaţional. 103 formații au urcat pe cele nouă scene ale semifinalelor regionale, iar 5 au venit din Ungaria, una din Italia și una din Republica Moldova. Pe lângă cele 19 finaliste autohtone, la finala națională (organizată la Râmnicu Vâlcea) s-a calificat și un grup muzical din Banatul sârbesc (Sequence), iar aceasta a impresionat atât de mult juriul încât a obținut cel mai mare punctaj. De comun acord, juriul a făcut abstracție de scor, pentru a permite formațiilor autohtone să ocupe podiumul. Ulterior, prin amabilitatea lui Tore Lande, care a înființat proiectul acestui concurs în 2004, Sequence a fost confirmată în programul Finalei mondiale GBOB la Berlin în 27 mai (aceasta fiind totodată prima dată când o formație din Serbia participă la GBOB World Final).
Finala națională de la Râmnicu Vâlcea a fost televizată în direct pe plan național și difuzată în direct la AltRadio online. Practic, 20 de formații mai puțin cunoscute au avut parte de expunere media pe plan național. 19 din aceste formații aveau deja piese înregistrate în studio, iar acestea au apărut cu câte o piesă pe compilația digitală „GBOB – 2015 Romania Final”.
Invitat în juriu, Vlad Bușcă (Head of Digital la Universal Music Romania) a declarat după finală: „M-a impresionat nivelul foarte ridicat al trupelor calificate la Finala GBOB România. Această compilație poate fi privită ca o radiografie a unei părți reprezentative din (ceea ce are de oferit) underground-ul de rock alternativ și metal românesc (în 2015); diversitatea stilistică va satisface cu siguranță iubitorii tuturor genurilor și nișelor muzicale. Descoperirea de muzică nouă trebuie să fie o activitate principală a publicului susținător de underground, și această compilație poate fi un punct de plecare.”
Ca urmare a participării la Finala națională GBOB România 2015, pe lângă invitarea formației Basska (București) la Festivalul de Teatru din Târgoviște, Vespera (Cluj-Napoca) este inclusă în programul ARTmania 2016, No Antidote (Craiova) a câștigat două zile gratuite în studioul de înregistrări SySound, N.O.R. (Oradea) a câștigat un contract de mangement și impresariat cu Asociația Sunetul Muzicii, Invader (Lupeni) a câștigat un contract cu casa de discuri Universal Music România, iar Hteththemeth (Brașov) va reprezenta România la Finala mondială GBOB (la Berlin în luna aprilie).
Vice-campioana The Kryptonite Sparks (Botoșani) are șansa de a cânta în Grecia la toamnă, iar organizatorii GBOB România încearcă să pună la punct un traseu de cântări în Serbia și Grecia campioanei competiției din 2015.
Cine s-a înscris până acum la GBOB România 2016? Dintre finalistele din 2015 s-au înscris din nou Vespera și The Purple Dandies. Revine în concurs formația de adolescenți Atrivm din Tecuci (care a fost prima înscrisă la ediția precedentă). În Banat sper să vedem formația reggae BAM care în acest moment are o problemă legată de componență. Din Oltenia amintim formația Adastia, care este o bună parte din Avatar, renăscută, cu solistă la voce, fiind totodată prima formație înscrisă în campania GBOB 2016. Din ce am ascultat până acum, sunt impresionat de mesajul social puternic al celor de la Zero Tolerance (din Cluj-Napoca), vocea solistului de 11 ani de la Fantazia (din Arad) și cimpoiul și buciumul de la E-an-na (din Sibiu)
S-au înscris pentru prima dată formații declarate ca fiind cover bands de ani de zile (Life On Mars din București și Black Ice din Râmnicu Vâlcea), iar ele vor compune două piese proprii cu care să se prezinte în concurs.
Până în luna februarie, la GBOB România 2016 s-au înscris formații cu cetățeni străini din Franța (Fawkes, București) și China (Reflections, Bacău), iar Northern Revival (Novi Sad, Serbia) este prima formație străină înscrisă în concurs.
După tragedia din Colectiv din 30 octombrie 2015, în 2016 rămân cu impresia că rock-ul a devenit un cuvânt blestemat, stigmatizant și denigrant. Cover band-urile sunt în mare vogă. Lumea se înghesuie pentru concertul unei formații necunoscute care cântă hituri rock din anii ‘70-‘80-‘90, dar în același timp nu are curiozitatea să plătească un bilet să vadă o trupă necunoscută care își promovează propriile compoziții; nu apreciază și nu sprijină acest fenomen, de creativitate artistică, de originalitate și care face parte din patrimoniul cultural al generației actuale.
Tineretul din prezent nu mai ascultă muzică, iar acest lucru se datorează probabil și faptului că nu se mai face muzică. Lumea nu mai este obișnuită cu mesajul transmis de un cântec sau opinia unui solist vocal care transmite o atitudine și care încearcă să fie reprezentantul generației lui. Vremurile acelea au apus, din păcate, odată cu ridicarea cortinei de fier. Trăim într-o lume globalizată. Un prieten mi-a atras atenția că dacă acum 30 de ani topurile muzicale din SUA și Anglia promovau artiști complet diferiți, astăzi, aceleași „vedete” se află pe primele 10 locuri ale ambelor clasamente.
Anul trecut, cele mai multe formații s-au înscris din Cluj-Napoca, Timișoara și București. În general în competiție, au fost multe trupe care au urcat pe scenă cu hainele de stradă, unde artiștii nu se potriveau deloc între ei prin felul în care erau îmbrăcați pe scenă. Acest concurs urmărește toate aspectele de spectacol la o trupă, începând de la muzică și carismă, până la aspectul vizual al grupului de muzicieni. Unele formații nu au impresionat decât cu una din piese (și au fost avantajate cele care au avut ultima piesă mai bună în recital). La unele formații s-a simțit că au fost prea concentrate pe instrumente și au comunicat prea puțin cu privirea spre public.
De-a lungul tuturor etapelor, deși concursul este deschis și debutanților, nu a existat nicio formație care să se piardă pe scenă. Totodată, multe din trupele care s-au prezentat la Semifinalele GBOB România în 2015 nu au înțeles conceptul acestui concurs. Există concursuri locale, organizate de cluburi, unde formațiile muzicale cântă 20-30 de minute, ca într-un minirecital. GBOB România permite artistului să se exprime și că convingă juriul și publicul cu doar două piese (alese atent) și care să se încadreze în opt minute. Practic, această regulă vine tot în sprijinul artistului pe termen lung deoarece cine va cunoaște succesul în domeniul muzical va avea piese difuzate la radio care au o durată maximă de 3,5 minute.
Fiind relansată în România de către Asociația Sunetul Muzicii, lumea și presa nu a descoperit încă faptul că Semifinalele GBOB sunt inedite, iar acesta este realmente cel mai amplu concurs național la ora actuală pentru formațiile LIVE din România. GBOB România scoate formațiile din mediul virtual și le obligă să urce pe scenă pentru a se prezenta și pentru a lua contactul cu oamenii din industrie invitați în juriu și cu publicul curios să descopere muzica nouă!
Etapele concursului din acest an vor avea loc la București (18 martie), Râmnicu Vâlcea (9 aprilie), Cluj-Napoca (14 mai), Timișoara (24 mai), Sibiu (în cadrul festivalului ARTmania, în 28 iulie) și Suceava (10 septembrie). Se mai pot organiza două semifinale regionale, dar asta depinde de numărul formațiilor înscrise. Finala națională va fi organizată într-un centru cultural important din țară, iar organizatorii se gândesc să organizeze acest spectacol la Baia Mare, Sibiu sau Timișoara.
Pe termen lung organizatorii doresc să dezvolte acest proiect astfel încât în anul 2021, când Capitala Culturală Europeană va fi în România, aceasta să găzduiască Finala Mondială GBOB.