Consiliul
Județean Cluj

weekly magazine in english,
romanian and italian

De la Magritte la Apple

De la Magritte la Apple

 

 

Picturile mele evocă misterul, iar când cineva le vede se întreabă de cele mai multe ori ce înseamnă. Ei bine, ele nu înseamnă nimic, întrucât misterul nu poate fi devoalat.
(René Magritte)

 

 

Unul dintre cele mai frecvente motive din tablourile lui René Magritte (1898, Lessines/ Belgia – 1967, Schaerbeek/ Belgia) este MĂRUL: două mere purtând măşti de carnaval (Les pommes masquées, 1966; H. O. Havemeyer Collection, USA), mere pietrificate amplasate în aflorimente stâncoase, un măr plutind în faţa capului unui bărbat care poartă un melon (Le Fils de l’homme, 1964; Musée Magritte, Bruxelles), sau un măr care a crescut atât de mare încât abia încape într-o cameră (The Listening Room, 1952; Menil Collection, Houston, USA). Aproape peste tot, merele sunt de un verde mat, cu coaja foarte netedă, invitând privitorul să muşte din ele şi să-şi lase amprenta dinţilor în miezul lor zemos şi dulce!
Nu-i aşa că vă este cunoscută această imagine? Un măr “perfect”, din a cărui parte dreaptă s-a muşcat cu poftă! Exact: e mărul de la Apple! Însă, de la Magritte şi până la Apple, Mărul a mai trecut printr-o mână. Cea a Beatles-ului Paul McCartney.
Într-un interviu acordat jurnalistului Johan Ral, în 1993, Paul McCartney a explicat cum a fost inspirat de pictura suprarealistului belgian René Magritte în realizarea logo-ului trupei: „În Londra, aveam un prieten pe nume Robert Fraser, care ţinea o galerie. Obişnuiam să ieşim împreună şi odată i-am spus că îmi place pictura lui Magritte. În anii ’60 noi îl descoperiserăm pe Magritte în reviste. Ne plăcea simţul umorului din lucrările lui. Apoi am aflat că era un om obişnuit care picta de la ora nouă la ora unu, iar ceea ce-l făcea interesant era acel melon pe care-l purta. Cum ştia că-mi place, Robert căuta mereu lucrări semnate de el. Iar acestea erau incredibil de ieftine. Într-o zi, Robert a adus la mine acasă o pictură de Magritte. Era o zi frumoasă de vară şi eram în grădină; cred că filmam şi nu a vrut să ne deranjeze, aşa că a lăsat lucrarea lui Magritte pe masa din sufragerie şi a plecat. Lucrarea reprezenta un măr verde şi frumos pe care Robert a scris «Au revoir». Cu siguranţă că ştia că o să-mi placă şi că i-l voi plăti mai târziu. Mi se părea o lucrare elaborată, plină de sensuri, şi astfel a devenit inspiraţia pentru logo. Iar noi am «tăiat» o jumătate din acest măr, pentru a-l personaliza.”
Când trupa Beatles a început să aibă succes, Brian Epstein (1934-1967) – managerul trupei din ianuarie 1962 – a înfiinţat compania Beatles Ltd. pentru a intra în legalitate cu afacerea muzicală. El a produs o schimbare dramatică în înfățișarea exterioară a formației și în modul de derulare al concertelor lor. Epstein – considerat de cei din trupă drept “al cincilea Beatles” – a limitat timpul performanțelor muzicale la o jumătate de oră și le-a cerut membrilor trupei să-și schimbe pieptănătura și să renunțe la hainele de piele și la imaginea de „Teddie Boy”. Cea mai mare parte a afacerii trupei a continuat să fie administrată de NEMS Enterprises, noua companie constând într-un parteneriat care a oferit posibilitatea membrilor trupei să împartă câştigurile într-un mod echitabil şi să plătească taxe cât mai mici. În aprilie 1967, Beatles Ltd. a fost înlocuit cu The Beatles & Co, care a devenit mai târziu Apple Corps, iar însemnul care va marca numele trupei va fi… mărul lui Magritte.
Lucrarea cumpărată de Paul McCartney de la Robert Fraser nu era alta decât pictura Le jeu de la mourre – realizată de Magritte în 1966, ultimul său an din viaţă. Pictura va fi extrem de preţuită de proprietarul ei, nefiind expusă niciodată; aceasta a fost reprodusă printr-o imagine de la sfârşitul anilor ’60. Jocul mourre este un joc de noroc în care doi jucători îşi arată simultan un anumit număr de degete, spunând cu voce tare o cifră reprezentând suma presupusă a degetelor ridicate de ei. Câştigă cel care ghiceşte cifra exactă; cuvântul mourre provine din italianul morra (întârziere). Jocul se mai practică în prezent în Corsica şi în sudul Franţei, făcând parte din inventarul patrimoniului cultural imaterial din Franţa.
Probabil că Robert Fraser a scris pe măr, cu o caligrafie frumoasă „Au revoir”, ca un ultim omagiu adus lui Magritte, care se stingea din viaţă la 15 august 1967; inscripţia vine să intensifice natura oarecum întunecată a simbolismului lui Magritte. Lucrarea Le jeu de la mourre apare în volumul 3 al catalogului raisonné dedicat operei lui Magritte (nr. cat. 1051). În dreptul lucrării, editorul David Sylvester menţionează: „colecţie privată / lucrarea nu a fost examinată de editorii catalogului”.
Plecând de la această lucrare, logo-ul Apple Corps a fost realizat de designer-ul Gene Mahon în colaborare cu ilustratorul Alan Aldridge; copyright-ul a fost înregistrat în 47 de ţări, iar în The Beatles Anthology apare parcursul în imagini al logou-lui (p. 269). Primul single al trupei Beatles care a ieşit sub logo-ul Apple a fost Hey Jude, la 26 august 1968, iar primul LP, Wonderwall Music, a fost scos de George Harrison, în Marea Britanie, la 1 noiembrie 1968. De-a lungul timpului, simbolul mărului a apărut sub forme diferite pe discurile trupei (vezi foto).
Acest măr verde va impune o noţiune euforică şi idealistă (poate chiar naivă) şi va însemna pentru întreaga industrie culturală un nou început, marcat de ideea de libertate şi independenţă a creaţiei, eliberată de orice interese comerciale. Va fi înfiinţată “Apple Foundation for the Arts” care va cuprinde un department pentru film, un departament electronic şi unul pentru producţie muzicală, toate acestea funcţionând sub forma unei întreprinderi ale cărei norme subminau oarecum regulile practicii comerciale convenţionale. Cu privire la acest concept, Paul McCartney declara: „Majoritatea companiilor sunt atât de mari încât nu se poate crea un contact personal între producători şi artişti sau cântăreţi. Cu Apple Corps Ltd. am încercat să impunem o organizare de calitate… un fel de comunism vestic, o formă de control a haosului.” Apple Corps Ltd. a funcţionat scurtă vreme sub această formă “anarhică”.
Şi poate că nu este o întâmplare preluarea de către Beatles a acestui simbol omniprezent în creaţia unuia dintre pictorii marcanţi ai curentului suprarealist, ai cărui reprezentanţi se opuneau convenţionalismului burghez. Mărul reprezintă conştiinţa umană asupra morţii, ideea că, oricât de sus am urca, într-o zi va surveni, inevitabil, căderea. Lucrurile sunt într-o continuă schimbare, iar Grădina Edenului nu va rămâne intactă pentru eternitate.
În 2012 marca Apple deţinută de trupa Beatles a trecut în patrimoniul Apple Inc. şi se află în prezent pe multe dintre computerele deţinute de noi.

 

Leave a reply

© 2017 Tribuna
design: mvg