Consiliul
Județean Cluj

România
100

Director fondator: Mircea Arman, 2015

Director fondator revista pe suport material: Ioan Slavici, 1884

weekly magazine in english,
romanian and italian

Finala mondială GBOB 2016

Formația brașoveană Hteththemeth, care a reprezentat România la Finala mondială GBOB, a avut numai cuvinte de laudă după participarea la evenimentul organizat în 26 mai 2016 la Berlin: „Finala Mondială Global Battle of the Bands a fost o experiență extraordinară, din toate punctele de vedere. Am cântat alături de trupe foarte valoroase, ne-am făcut prieteni noi, am dus muzica noastră neumană la Berlin și în toată lumea. Am fost primiți cu căldură și pasiune, am dat tot ce am putut din noi în cele opt minute de concurs și toată lumea a simțit asta. Concursul l-am terminat pe locul al doilea, dar noi simțim că am câștigat enorm. Ne onorează faptul că trupele participante ne-au ales prin vot ca fiind cea mai faină trupă a serii. Îi felicităm pe prietenii de la Sinoptik și pe toți muzicienii care au pus o parte din ei în spectacolul din finală.”
Hteththemeth s-a clasat pe locul 2 în lume, iar prin Asociația Sunetul Muzicii, România a fost prezentă pentru prima dată la Finala mondială GBOB după o pauză de patru ani. Clubul berlinez cu tradiție SO36 a găzduit evenimentul. Deschisă în 1952, sala a fost folosită inițial pentru proiecții de lungmetraje. În anii ‘70, pe scena clubului de concerte au urcat Iggy Pop (considerat unul din bunicii genului Punk) și David Bowie (1947-2016), când se aflau la începutul carierei muzicale.
Norvegianca Michele Waagard a prezentat evenimentul, dar stilul supermodelului, care a fost și prezentatoare MTV în Thailanda, nu a fost pe placul tuturor.
Juriul a fost format din trei persoane. Ferman Agkul este compozitor, producător, regizor și actor de succes în Turcia. Cariera lui a fost lansată participând la Finala mondială GBOB 2006, și ulterior în competiția Eurovision din 2010, unde formația lui, maNga, s-a clasat pe locul 2. Dominik Gacka este compozitor și solist vocal în Polonia (lider al formației avangardiste Breslaux din Wroclaw și fondatorul ONG-ului Megafonia, prin care organizează evenimente). Tore Lande este inițiatorul proiectului GBOB Worldwide. Lande a fost chitarist la formația norvegiană Bugges Firo la începutul anilor ‘70, organizând ulterior o serie de competiții numite Norwegian Championship of Rock (unde au debutat pe scenă formații precum A-HA). Cea mai interesantă poveste din cariera lui a fost însă modul prin care a reușit să lanseze The Sex Pistols pe plan mondial din Scandinavia (formația fiind interzisă la ea acasă în perioada respectivă).
Echipa de la GBOB Grecia (Modern Mental Rebels) s-a ocupat de organizarea propriu-zisă a finalei și de livestreaming (în principiu, pentru că se dorește organizarea finalei mondiale la Atena în 2017).
Cea mai avangardistă prezență scenică a avut-o capul de afiș al serii, UNS, eroul local invitat de la Berlin. Trioul de muzică electronică a întreținut atmosfera cu ritmuri disco neconvenționale.
Spectacolul a fost o adevărată gală internațională de talente muzicale și m-a mirat faptul că nu au fost oameni din industria muzicală locală în sală la eveniment, Germania fiind a doua cea mai mare piață muzicală din lume (după Statele Unite). M-a mirat faptul că un număr destul de mare de finaliști nu s-au prezentat cu o imagine coerentă sau un stil vestimentar de scenă. Deși foarte talentați muzical, Vice Versa (din Grecia) și Cold Bath (din Elveția) au urcat pe scenă în haine de stradă.
În continuare, o să povestesc despre formațiile care m-au impresionat, într-o ordine aleatorie. The Run este un trio de adolescenți australieni (de 16-17 ani) care a sosit la Berlin cu o săptămână înainte de finală. În săptămâna respectivă au urcat pe mai multe scene de club din capitala germană, au cântat în stații de metrou, în aeroport și în diverse gări ale orașului – și drept urmare a câștigat votul publicului.
Sequence (formația sârbească calificată din concursul nostru) a ieșit în evidență prin dinamismul jocului scenic și a frumuseții radiante a basistei.
The Days We Don’t are o componență răspândită în mai multe țări europene, care a repetat o singură dată (cu o seară înainte) pentru finală. Personal, mi-au plăcut liniile melodice, iar britanicii au noroc cu solistul carismatic, formația fiind a doua cea mai apreciată de public.
The Atavists (din Republica Cehă) mi-a amintit de stilul abordat de orădenii de la Baby Elvis (finalistă GBOB în 2015), muzica lor purtând o amprentă puternică de ritmuri retro din anii ’50-’60.
Bow dovedește faptul că acest concurs este deschis tuturor genurilor muzicale. Duetul jazzistic polonez a impresionat profund prin vocea puternică a pianistei și ritmul înnăscut al bateristului. Formația s-a prezentat la nenumărate competiții televizate pe întregul continent cu muzica ei originală, unde de fiecare dată a câștigat votul juriului. Bow a primit Bronzul.
The Marisol (din Singapore) a interpretat două piese funk într-o manieră elegantă, convingătoare. Individual, fiecare muzician își trăia propriul film pe scenă, dar când priveam formația per ansamblu, realizam că de fapt cvintetul de instrumentiști comunicau între ei prin priviri sau gesturi subtile, dovedind că împreună formează o echipă cu mare experiență de scenă.
Hteththemeth (România) a surprins pe toți cei prezenți prin spectacolul cu măști, costumație de teatru și trecerea subtilă de la ritm de bossa nova la grohăieli metalice. Momentul magic a fost ploaia de confetti aruncată în sală de către cei cinci muzicieni așezați în fața scenei. Sceneta „ne-umană” a captat atenția publicului, cel puțin pe moment iar nota finală le-a asigurat Argintul.
Muzical vorbind, Sinoptik (Ucraina) a excelat însă la toate capitolele pe genul ei muzical; având o mișcare scenică deosebită și compoziții psihedelice melodioase, Dima Dmitry și Slava au avut atitudinea unor învingători. Trioul exilat din fostul oraș ucrainian Donetsk nu se aștepta să câștige, deși susține trasee de concerte în mai multe țări europene, căpătând o experiență de scenă fantastică în ultimii câțiva ani.
Au fost mai multe nereguli în organizarea evenimentului. Formația anunțată ca fiind cap de afiș, Triana Park din Letonia (campioana ediției precedente GBOB), nu a fost prezentă, dar nici nu s-a anunțat modificarea din program. Dacă s-a promovat ideea că publicul poate vota cu trei formații preferate din programul serii, taloanele de vot nu permiteau exprimarea preferințelor decât pentru o singură trupă muzicală. Premiul acordat câștigătorului s-a modificat în ultimul moment, iar Sinoptik a ales să plece într-un turneu organizat de GBOB (urmează să se anunțe datele și orașele traseului internațional).
Miza formațiilor autohtone care participă la concursul de amploare intercontinentală este de a se califica la Finala mondială pentru a se cunoaște cu alte formații asemănătoare ca gen cu care să realizeze schimburi de experiență. Formațiile se pot înscrie online, dând click pe steagul României din pagina www.gbob.com. Următoarele semifinale regionale din România au loc la Sibiu (28 iulie a.c.), Suceava (10 septembrie a.c.) și Timișoara (8 octombrie a.c.).

Leave a reply

© 2020 Tribuna
design: mvg