Consiliul
Județean Cluj

România
100

Director fondator: Mircea Arman, 2015

Director fondator revista pe suport material: Ioan Slavici, 1884

weekly magazine in english,
romanian and italian

Mira Marincaș – “Solo Ipse”

Mira Marincaș  – “Solo Ipse”

Dorința de cunoaștere este un atribut care permite extinderea orizonturilor și explorarea unor dimensiuni ale lumii, care pe lângă spectacularul lor propriu, ghidează spiritul uman spre o înțelegere mai profundă și consolidată a propriei existențe și a spațiului vast pe care îl înconjoară. Curiozitatea umană, fie că se îndreaptă spre vastul univers al spațiului galactic și intergalactic, fie că se concentrează pe un punct al cotidianului, reușește să ofere întotdeauna ceva nou, fascinant, dar și înfricoșător. Indiferent dacă vorbim de senzorii noului telescop spațial, lansat zilele acestea cu succes în necunoscutul spațiu interplanetar, sau de senzorii aparatului fotografic folosit de un fotograf talentat, aceștia ne oferă o imagine care nu numai că ne va permite o înțelegere a universului apropiat sau îndepărtat, ci ne va oferi oportunitatea de a jongla mental între cele două extreme ale apropiatului sau îndepărtatului profund și necunoscut. Imaginația umană și dorința minții cizelate sunt întotdeauna marcate de o atracție față de necunoscut sau profund. Descoperirea lumii apropiate, prin obiectivul unui banal aparat de fotografiat din punct de vedere tehnologic, pălește în fața unor instrumente destinate descoperirii îndepărtatului necunoscut, totuși efectul său asupra spiritului uman este unul identic sub o formă sau alta. Fotografia și arta fotografică captează instantanee ale vieții cotidiene și ne ghidează mintea spre un punct de convergență dintre materia vizibilă și spiritul de observație și incursiune al fotografului. Atenția umană este direcționată spre un eveniment minuscul, chiar microscopic, în marea ecuație cosmică, însă acest punct minuscul este esența spiritului, care permite intelectului să îndrăznească să privească, dincolo de limitele câmpului său vizual, spre adâncul material sau imaterial al unui univers schimbător și nemilos.
Astronomia infraroșului nu este atât de distantă prin esență față de arta fotografică, singurul punct divergent este faptul că un fotograf întotdeauna știe încotro se uită și, prin experiență, înțelepciune și spirit uman, întinde mâna spre un punct convergent situat în proximitatea sa. Arta fotografică este în acest sens și o oglindă a lumii noastre, o ramură a artei, care captează sclipirea sau decăderea lumii, fiind în sine o oglindă a societății, dar și a fotografului. Mira Marincaș, din această perspectivă, se aliniază acelor artiști fotografi, autentici și talentați, care, pe lângă imortalizarea culorilor, dorește să surprindă și universul mai puțin vizibil ochiului uman. Ilustrarea extremelor, autoportretele, peisajul sau fotografia stradală prind la Mira un contur și un sens care ne arată clar că viziunea artistei este una incluzivă și convergentă, unde dimensiunile se întâlnesc pe suprafața senzorilor de lumină și redau o imagine însuflețită, cu personalitate și narațiune concretă. Fotografia devine astfel un testament al fotonilor și al spectrului de lumină, care se îndepărtează de lumea noastră cu o vitează incredibilă, dispărând în neantul timpului și al spațiului vast care ne înconjoară. Astfel, tragedia dispariției și a estompării devin o sărbătoare a memoriei și a imortalizării, fotografia lui Mira Marincaș devine în sine un arhivar al trecutului și al momentului, devine o cronică a timpului și a metamorfozelor fizice din lumea noastră. Mira, în cadrul expoziției Solo Ipse (august-septembrie 2021, Muzeul de Artă Cluj-Napoca), acaparează ultima rază de lumină a unei stele pe moarte, iar viața și lumea înconjurătoare rămân imprimate în mintea artistei și pe suprafața fotografiei. Pe de altă parte, această încercare devine cu timpul o epopee, unde expansiunea spațiului prezentat de narațiunea vizuală se extinde, iar ansamblul de instantanee crează un micro cosmos, unde artista devine ghidul și naratorul nevăzut, dar omniprezent, care colorează prin perspectivă chiar și imaginile monocrome. Astfel, îndepărtatul devine apropiat și profund, la fel cum devine vizibilă o stea îndepărtată cu ajutorul unui telescop.

 

 

[Mira Marincaș a absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca. Actualmente este lector la Universitatea Sapientia din Cluj, unde predă fotografie.]

 

Leave a reply

© 2024 Tribuna
design: mvg