Consiliul
Județean Cluj

România
100

Director fondator: Mircea Arman, 2015

Director fondator revista pe suport material: Ioan Slavici, 1884

weekly magazine in english,
romanian and italian

Romanul fantezist

Romanul fantezist

 

 

Dan Căilean
Porunca 8
Cluj-Napoca, Ed. Școala Ardeleană, 2018

 

Există o falangă a epicului prea puțin cultivată în zilele noastre, în ciuda faptului că aceasta oferă posibilități largi de desfășurare spiritelor polemice, umoriștilor, satiricilor ș.a. Vorbim despre literatura fantezistă, nu fantastică, nici științifico-fantastică. Ci despre cea care în perioada interbelică era dusă în strălucire de către Al. O. Teodoreanu cu al său roman intitulat Hronicul măscăriciului Vălătuc (1928) sau de Felix Aderca, în 1938, cu Aventurile D-lui Ionel Lăcustă-Termidor (e drept, ar mai putea fi menționate și altele), iar după război avem romanele lui Leonida Neamțu (vreo treizeci), scrise cu o vervă bășcălioasă imbatabilă, care le-a asigurat, în epocă, o bună notorietate și un real succes de librărie. În zilele noastre puțini s-au angajat în scrierea unor asemenea opere. Tocmai de aceea, romanul lui Dan Căilean, Porunca 8, trebuie reținut.
Prozatorul scrie cu multă dezinvoltură, narează cu voie bună, având mereu în colțul buzelor un zâmbet, hai să zicem, ștrengăresc, molipsitor.
Din capul locului trebuie spus că avem de-a face cu un demers parodic, cu o fabulă (zice prefațatorul, un critic din generația tânără), cu o satiră de moravuri inspirată din realitățile actualității (politice, dacă doriți).
Într-o localitate oarecare, cetățenii se împart în două categorii distincte: una a furtacilor și alta a cinstelilor, evident într-o continuă confruntare căci, dacă primii sunt la comanda orașului, ceilalți sunt cei care muncesc în toate sectoarele de activitate. Șeful comunității este Ofițerul-Șef Furtan, îndrituit a împărți dreptatea și a menține ordinea comunitară, prin mijloace… abuzive. Romancierul conduce un fir narativ în șirul a numeroase întâmplări haioase, ca să utilizez un limbaj pe măsura celui utilizat de scriitor, spectaculoase, într-o intrigă oarecum polițistă, fiind „un mini thriller politic distopic narat ironic”, după cum diagnostichează prefațatorul. Dar plăcerea aparte a lui Dan Căilean este aceea de a se juca inventiv cu derivatele lingvistice ale verbului „a fura” și ale substantivului „cinstit”, ceea ce dă o anume coloratură burlescă prezenței umane în acțiune. Astfel avem „furtăciți”, „furtac”, „furtărească”, „semifurtac”, „furtăcie” și așa mai departe; personajele se adresează între ele cu: „Furtăcește sănătos”, „Furtăciți cu voioșie” etc., indivizii numindu-se la rândul lor: „doamna Furtelia”, „Marele Furbos” ș.a., iar pe de cealaltă parte: „cinsteli”, „semicinsteli” etc., etc. E o manieră ludică de a istorisi întâmplări parodice din realitățile de zi cu zi, din… epoca noastră, ironia și sarcasmul aflându-se la loc de cinste.
Romanul Porunca 8 se citește ușor, e antrenant și reconfortant, la urma urmelor, confirmând astfel talentul real al prozatorului, care propune aici o formulă de roman fantezist, oarecum inedită în peisajul literelor noastre actuale.

Leave a reply

© 2019 Tribuna
design: mvg