Consiliul
Județean Cluj
Spectacole școlare premiate
În data de 15 mai, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj s-au jucat, alături de câteva momente muzicale și de dans, trei spectacole de teatru create de elevii și profesorii Școlii gimnaziale Elf. Spectacolele au fost interpretate în limba engleză și, dincolo de scopul lor pur educativ, acestea demonstrează ambiție artistică, bun gust și originalitate.
Elevii din clasa a 4-a și profesorul lor de engleză, Jake Walters, au adaptat scenariul celebrului film al lui Steven Spielberg, ET, care spune povestea unui extraterestru rămas blocat pe Pământ. În toate filmele sale, Spielberg explorează limitele condiției umane. Cu inconfundabilul său umanism universal, el ne spune că orice diferență (om-robot în Inteligență artificială, 2001, sau om-străin în ET, 1982) poate fi depășită dacă există comunicare și curajul de a depăși limitele.
Prestația elevilor impresionează prin scenariul conceput cu măiestrie, fără detalii inutile. Textul este gândit astfel încât replicile să fie ușor de pronunțat de către tinerii actori și să surprindă în mod dinamic situația ilustrată. Decorurile și costumele au fost realizate cu o atenție deosebită pentru detaliu. Impresionant a fost nu numai costumul extraterestrului, ci și prezența expresivă a tânărului actor Luca Leonte, care a reușit admirabil să ducă la bun sfârșit sarcina dificila de a sugera stări emoționale fără cuvinte, doar cu gesturi și prin masca personajului.
Reprezentația sub bagheta profesorului Dan Leonard, Charlie și fabrica de ciocolată, oferă versiunea teatrală a celebrului roman a lui Roald Dahl. Aici accentul este pus din nou pe problema modului în care diferitele tipare emoționale și obsesii limitează personalitatea, văduvind-o de fața sa umană. Willy Wonka (jucat într-un registru romantic și excentric de Dan Pamfiloiu) este prizonierul amintirilor unei copilării nefericite și sclavul unui singur vis – să fie cel mai bun producător de ciocolată din lume („Eu nu sunt obișnuit. Eu sunt cel mai grozav”). El nu are încredere în nimeni și evită compania oamenilor. Grație dialogului cu propria conștiință (un personaj alegoric, interpretat cu măiestrie și o aură misterioasă de Mateo Smereciuc), el recâștigă empatia pentru oamenii obișnuiți și le iartă faptul că nu sunt perfecți. Astfel, Dan Leonard și actorii săi ilustrează o morală originală, anume că „iertarea și bunătatea” sunt adevăratele valori, în timp ce problema moștenitorului misterioasei fabrici Wonka rămâne într-un plan secund. (Este interesant faptul că, în romanul original, Willy Wonka nu și-a exprimat vreodată nici cel mai mic regret pentru ceea ce s-a întâmplat cu copiii obraznici, dimpotrivă – părea de-a dreptul amuzat.)
Strălucit de amuzante au fost scurtele scene reprezentându-i pe cei patru copii răsfățați, sugerând alegoric diferite forme de dependență – fie că este vorba de dorința de a bate orice record, cu orice pret, fie că se referă la dependența de alimente, de ecranul televizorului sau de cumpărături. O prezență scenică extrem de expresivă a fost cea a Sarei Vaida (Violeta) și a Teodorei Pop (Mama ei). Intervenția lor a fost dinamică, antrenantă, plină de aplomb și de efecte comice. Scena cu Veruca (Almira Moldovan), fetița răsfățată, a fost, de asemenea, foarte bine concepută – dansul ei singuratic și lent dezvăluie izolarea conștiinței și obsesia sa unică – aceea de a cumpăra tot ce vede. Este o fetiță frumoasă și elegantă, dar setea de a poseda cât mai multe lucruri a deformat-o din interior, astfel încât nu mai recunoaștem nimic uman în acest personaj.
Pe alocuri, actorii au adăugat o tentă ironică personajelor lor, ca și cum s-ar fi distanțat de ele. Mai mult decât atât, este cu adevărat remarcabil faptul că tinerii actori posedă simțul convenției teatrale. Au schițat rapid caracterele și atitudinile personajelor. Nu este întâmplător că spectacolul are deja mai multe premii, interpretarea elevilor clasei a V-a fiind triplu premiată la Spectroniada anului trecut: cel mai bun actor – Dan Pamfiloiu, cea mai bună actriță – Sara Vaida, cel mai bun spectacol.
A treia reprezentație a fost Ubu rege, de Alfred Jarry, pusă în scenă de liceenii din trupa Dreams Theatre Club. Această piesă este considerată precursoarea modernismului secolului 20, anticipând suprarealismul și teatrul absurdului. Prima reprezentație cu Ubu rege, la Paris, în 1896, a declanșat un scandal, deoarece a răsturnat toate valorile culturale și convențiile teatrale. Jarry a dus, de fapt, la cel mai înalt nivel ideea lui Hugo cum că în artă „Nu există reguli sau modele”.
Dan Leonard, împreună cu actorii săi, au oferit o versiune ambițioasă a acestui joc satiric, luându-și libertatea de a schimba spațiul poveștii – în loc de Polonia, un spațiu imaginar, ales de Jarry ca o glumă, acum acțiunea se întâmplă în Irlanda. Din punct de vedere tematic, accentul este pus nu atât pe absurd și paradox, cât pe prăbușirea legăturii dintre cetățeni și conducătorii lor, spectacolul spunând povestea înălțării și decăderii oricărui guvern tiranic. Actorii au făcut față cu succes acestui text dificil și misterios (cercetătorii încă discută asupra adevăratei semnificații a piesei lui Jarry). Regele Ubu, interpretat de Tudor Pervain, este un personaj burlesc – un clovn sinistru, macabru, cu o burtă enormă, în timp ce țăranii irlandezi sunt reprezentați într-un mod realist, chiar romantic. Spectacolul a participat de curând la Festivalul Internațional al Creativității în Școli – San Remo, unde a obținut Premiul III.
Pe lângă un bun exercițiu în limba engleză, aceste spectacole au oferit copiilor mult mai mult: înțelegerea statutului spectacolului de teatru, plăcerea de a intra în rol și de a construi un personaj, familiarizarea cu poziția de a vorbi în public. Participarea la astfel de proiecte dezvoltă imaginația și flexibilitatea emoțională a copiilor, învățându-i că arta este un spațiu al plăcerii și libertății.
[…] Spectacole școlare premiate […]