Consiliul
Județean Cluj

România
100

Director fondator: Mircea Arman, 2015

Director fondator revista pe suport material: Ioan Slavici, 1884

weekly magazine in english,
romanian and italian

The future last supper

The future last supper

Mai actuală ca oricând, instalația-protest a artistului multidisciplinar DORU NUȚĂ, inaugurată la finele lui februarie în Muzeul de Artă din Iași, e însăși imaginea metaforică a Europei aflate sub asediu. Acest proiect artistic ilustrează într-o manieră alegorică situația Uniunii Europene, invitând vizitatorii-participanți să gândească și să discute despre soluții posibile pentru actualele provocări sociale, economice și culturale ale spațiului european.

Concepută pentru a fi prezentată în mai multe țări ale Uniunii Europene, instalația THE FUTURE LAST SUPPER și-a început periplul printr-o expoziție în galeria Institutului Cultural Român din Berlin, anul trecut. Muzeul de Artă din Iași ar fi trebuit să fie doar unul dintre pilonii expoziționali, ansamblul urmând să fie prezentat în deschiderea festivalului european Douzelage (între timp, anulat, ca toate manifestările similare), de Ziua Europei, în Skofja Loka, Slovenia. Deși Muzeul de Artă din Iași nu poate fi vizitat, merită totuși să aducem în discuție mesajul artistic al unei opere complexe, care atrage tulburător atenția asupra lipsei de viziune și de pregătire în fața unor pericole reale și imediate cu care, iată, întreaga Europă se confruntă în prezent, mai devreme decât și-ar fi imaginat cei mai mulți.

THE FUTURE LAST SUPPER, în traducere liberă „Următoarea Cină de Taină”, o parabolă contemporană a valorilor – și a falselor valori – care marchează starea actuală a Uniunii Europene, este cea mai recentă creație a artistului multidisciplinar Doru Nuță. Mixând genul său preferat în pictură, portretul, și mediul său primar de expresie, care rămâne sculptura, adăugând elemente arhitecturale simbolice mesajului său, Doru Nuță creează o instalație despre putere si nesiguranță, care depășește activismul de paradă. Cele douăsprezece personaje (douăsprezece stele de pe pavilionul UE – care reprezintă, oarecum paradoxal, armonia – precum cei doisprezece apostoli la cina cea de taină), sunt dispuse în jurul unei mese pe care se află, atât, un pește. Heringul roșu – simbolizând propaganda, este propus privitorului ca piesă centrală și cheie alegorică pentru înțelegerea unei metafore artistice, civile, istorice și politice în același timp.
În literatura anglo-saxonă, heringul roșu este un fals indiciu, care distrage privitorul-participant de la adevăratul sens al unei situații. «To throw a red herring», o expresie care are la origine o strategie de vânătoare, cea a «înșelarii prin miros» a ogarilor, e o expresie introdusă în vocabularul comun de către un jurnalist pentru a defini eforturile manipulative care distrag atenția presei – și, prin extensie, a publicului, de la adevăratele probleme, până când acestea sunt acoperite, uitate, ignorate, pierdute.
Referirea la Cina cea de Taină în acest context facilitează privitorului legătura dintre scena biblică cu morala și semnificațiile sale și situația actuală a UE, cea a unei mese comune, aparent armonioase, dar în care răceala, accentuată de aspectul aparent al tuturor obiectelor din instalație și de trimiterile la betonul propriu brutalismului în artă – este evidentă și unde distanțarea, punerea sub semnul îndoielii, ba chiar negarea valorilor comune sunt ubicuu prezente.
Doru Nuţă prezintă prin intermediul instalaţiei sale, într-o manieră alegorică, cu un puternic impact vizual, însă nu șocantă, o reacţie contra artificialităţii, superficialităţii şi ipocriziei.  Recurgerea la mijloace clasice de exprimare artistică, pictura și sculptura figurativă, e – și aceasta – o strategie de comunicare. Semnalul de alarmă nu e diluat, ci sublimat în forme familiare, prietenoase chiar, care nu șochează, ci sugerează sinergia sau chiar identificarea cu personajele simbolic propuse drept fețe ale Europei contemporane.
Subtilă e și decizia de a amplasa portretele tinerilor europeni la o înălțime stânjenitor de mare pentru vizitator. Diferența de poziționare e astfel clară, fără a fi nevoie să căutăm interpretări sofisticate. Instalația invită privitorul să gândească și să vorbească despre soluții posibile pentru provocările sociale, economice sau culturale ale Europei, despre ceea ce ne unește, ceea ce ne separă, ceea ce ne dezbină, ceea ce ne antagonizează.

Doru Nuță (n. 1971 la București, România) locuiește și lucrează în Nürnberg. După absolvirea Facultății de Arte Plastice a Universității Naționale de Arte din București în 1997, cu un masterat în sculptură, a devenit artist independent.
O selecție a expozițiilor sale personale din ultimii ani: «Doppelte Leidenschaft», pictură și sculptură, Spitzweed Kulturscheune Roßtal (2018); «Inside-Out», pictură și sculptură, Tiny Griffon Gallery Nürnberg (2017); «The H’art of Doru Nuță», pictură și sculptură, Glade Gallery, The Woodlands, Texas, USA (2015); DORU NUȚĂ, sculptură, Biblioteca Națională, Belgrad, Serbia (2014); «Adam și Eva», pictură și sculptură, ArtMonaco 13, Monte Carlo, Monaco (2013); «Armonie», Palilula Cultural Center, Belgrad, Serbia (2012); «Artpuntamento», Kaufleuten Hof, Zürich, Elveția.

Leave a reply

© 2020 Tribuna
design: mvg