Consiliul
Județean Cluj
Universul vizual ambiguu, dramatic și metaforic al artistei Letiția Gaba
Letiția Gaba este o artistă plastică de origine română, care a părăsit România comunistă la vârsta de zece ani, stabilindu-se în Germania împreună cu tatăl său, fost deținut politic, experiență povestită în volumul autobiografic Die Outsalter, publicat în limba germană la sfârșitul anului 2019. A absolvit studii de limbi romanice (franceză și italiană), studii de arte plastice (specializarea grafică) și artă textilă la Universitatea din Köln. De-a lungul timpului a avut numeroase expoziții în Germania, Franța, Anglia, S.U.A., Japonia, India, Bulgaria, etc., fiind prezentă și în România, de cele mai multe ori în expoziții la Galeria Căminul Artei din București, dar și în alte orașe din țară. Pentru arta sa fost distinsă cu mai multe premii internaționale. De asemenea, a inițiat și coordonat mai multe proiecte culturale și workshop-uri. Letiția Gaba este în același timp scriitoare, textele sale apărând în paginile mai multor publicații din Germania, dar și în volume care-i poartă numele.Trăiește și lucrează la Köln.
Letiția Gaba este un artist al sensibilității imaginarului, al unui spațiu simbolic ad-hoc, întredeschis inconștientului personal, dublat de o liberă organizare a comunicării. Imaginea îmbracă o individualitate tensionată, aparent spontană, plină de rafinament caligrafic, poetic adeseori, fără însă a fi romanțios ori literar.
Astfel, în grafica și pictura Letiției Gaba, se generează un univers vizual ambiguu, dramatic și metaforic deopotrivă, de hartă sui-generis a unor posibile lumi fremătând rece între un cer și un pământ indefinit sau delicate structuri ludice asexuate ori mari suprafețe de roșu, unde pata de alb și linia neagră, descriu pulsațiile unor adevărate dantelării genuine.
Raportul dintre impulsivitatea și densitatea de expresie, pe de o parte și, pe de altă parte, arhitectura întregului, cu itemuri discursive și complementare deopotrivă, se echilibrează rezultând ansambluri sintetice stranii, deschise interpretărilor dar, totodată, și emoției interogative. Lucrările Letiției Gaba par a reprezenta un fel de eliberare, bine temperată, în raport cu certitudinile unor lumi pur descriptive, istorice, propunând un fel de anarhie structurală disimulată în forme repetitive: cercuri nedefinite, globuri și cupole geodezice, posibile grădini luxuriante, peisaje vag robotizate, fragmente de plante și stratificări exotice, universuri atemporale cu legi și raporturi parte/întreg misterioase ori energii subterane grave, necunoscute încă, mecaniciste, și poate distructive, de ce nu…
Acest schematism „tehnic” și transcendent deopotrivă, fragmentat, violent uneori, cartografic și antiliric alteori, pune în jocul formelor și al semnificațiilor ideatice o naivitate dar și o rigoare să zicem, dodecafonică, atent organizată, însă plină de prospețime dar și de profundă neliniște. Uneori tenta gratuității, a distanțării sau chiar a jocului delicat, informal, adolescentin, uimesc printr-o notă de abandon într-un indistinct metaforic futurist. Alteori încărcătura imagistică capătă o greutate simbolică de aripi frânte ori de aluzii semantice de teatru asiatic.
În sfârșit, se poate remarca buna familiarizare a artistei cu modul de exprimare paradigmatic contemporan dar și cu puterea/necesitatea de a se individualiza într-un câmp estetic imprevizibil și violent, precum cel al zilelor noastre.
Letiția Gaba posedă un solid parcurs ideatic în căutarea limbajului propriu și, ca orice artist neliniștit, însă plin de vitalitate, se definește/redefinește odată cu efortul de a dialoga cu sine și cu ceilalți prin idee și expresie plastică. Propunând, ca martor și participant implicat, un spațiu reflexiv-estetic, o percepție liberă, vie și individualizantă, în puternica, uneori prea puternica, tensiune existențială a lumii de astăzi.