Consiliul
Județean Cluj

România
100

Director fondator: Mircea Arman, 2015

Director fondator revista pe suport material: Ioan Slavici, 1884

weekly magazine in english,
romanian and italian

Realizările culturale ale Editurii și Revistei “Tribuna” elogiate în “Süddeutsche Zeitung”

Realizările culturale ale Editurii și Revistei “Tribuna” elogiate în “Süddeutsche Zeitung”

Ar fi fost imposibil, așa cum lesne se poate observa în cazul celorlalte reviste de cultură și edituri românești, ca revista Tribuna să fie elogiată de cel mai important cotidian german, Süddeutsche Zeitung. Acest fapt se datorează, în cea mai mare măsură, înțelepciunii și deschiderii europene cu care este condus Consiliul Județean Cluj de către președintele său Av. dr. Alin Tișe care a susținut puternic și constant publicația noastră și mi-a acordat întreaga încredere. Acest fapt s-a datorat realizărilor incontestabile ale instituției de la aspectul cultural la cel administrativ.
De la un banal periodic de provincie, revista Tribuna a ajuns în ultimii ani nu doar cea mai importantă și bine distribuită revistă culturală românească, dar și singura revistă de cultură din țara noastră vîndută în Germania, Franța, SUA, Canada sau Italia.
Recenzia pe care criticul cotidianului german Süddeutsche Zeitung, Sonja Pawlowa, a făcut-o albumului lui Radu Anton Maier, Cetățean de Onoare al Clujului, este fără precedent pentru o editură românească dar și pentru un pictor născut în țara noastră, avînd în vedere că nu este vorba de un articol publicitar susținut de instituții românești ci de interesul publicației germane pentru artist și pentru albumul său care este, în sine, o operă de artă.
Este o mare onoare, atît pentru finanțator cît și pentru directorul publicației, elogierea Editurii și Revistei Tribuna, a albumului de artă realizat de această instituție, în cel mai important cotidian de limbă germană din Europa.
Acest fapt contribuie cu adevărat, nemijlocit, la imaginea României și a Județului Cluj în rîndul tuturor vorbitorilor de limbă germană din întreaga lume. Iată că, atunci cînd există cu adevărat fapte și oameni de cultură meritorii, marile publicații ale lumii nu ezită a le prezenta la adevărata lor valoare.
Și cred că nu ar trebui să uităm că această vizibilitate a Tribunei într-un cotidian occidental de largă răspândire nu este singulară. În anii precedenți alte două mari publicații, din Italia de data aceasta, respectiv Corriere della Sera și Il Resto del Carlino au acordat spații generoase unor activități ale Revistei Tribuna.
Pentru a sublinia cele afirmate de subsemnatul vom lăsa să vorbească textul criticului de artă al cotidianului Süddeutsche Zeitung, Sonja Pawlowa, din numărul 300, de marți, 28 decembrie 2021.

 

 

Album de artă cu lumi necunoscute

 

Suprarealistul Radu-Anton Maier din Fürstenfeldbruck a publicat un album de artă cu cele mai reprezentative lucrări din ultimii 15 ani. Pe parcursul a 100 de pagini, iubitorul de artă este invitat la o călătorie prin spații necunoscute și misterioase.
Albumul de artă „Radu-Anton Maier. Maestrul lumilor imaginare” este o apariție editorială multașteptată, oferită recent de către Editura Tribuna pictorului Radu-Anton Maier, suprarealistul cu rădăcini transilvănene.
Un album excepțional, peste 100 de reproduceri așternute pe pagini lucioase de înaltă calitate, ne poartă în locuri misterioase care par să suspende legile naturii. Răsfoindu-le, privitorul se simte ca un astronaut, liber să exploreze spații cosmice necunoscute fără aparat respirator, dincolo de gravitație și lipsit de griji. Cine nu și-ar dori să plutească, la cumpăna anilor, printre aceste lumi ca un navigator îndrăgostit de nebănuite profunzimi artistice?
Pe cât de clar și precis sunt trasate liniile care împart suprafețele imaculat de netede ale lucrărilor, pe atât de convingător și insinuant îl determină pe privitor să bănuiască în spatele acestora un iscusit și inspirat grafician. Surprinzător este de asemenea și faptul că la maturitatea lui artistică, Radu utilizează în continuare pulverizatorul ca mijloc tehnic de bază pentru a desăvârși pânze de dimensiuni mari. În prealabil, șabloanele decupate din desenul propriu-zis executat pe hârtie sunt realizate cu precizie, iar cele mai spectaculoase efecte de luciu sunt efectuate printr-o fină și consistentă pulverizare. Multă muncă, multă planificare și, totuși, o creativitate spontană. Fascinant este mai cu seamă universul creativ interior al lui Radu-Anton Maier, neancorat aparent nici în timp și nici în spațiu.
Albumul de artă ne conduce în mod analog printr-o expoziție virtuală, o cvasi-fantezie pe înțelesul tuturor. Operele de artă prezentate sunt tematic organizate, conținând peisaje, portrete, nuduri și flori. Majoritatea lor denotă teme de stringentă actualitate în vremuri de încălzire globală, inteligență artificială și pierdere a delicateții emoțiilor umane. Radu – acesta fiind numele de artist al lui Radu-Anton Maier – ne confruntă cu sfere sumbre la orizont, împovărate de smog. Soarele încețoșat sau strălucirea roșie a orizontului sugerează că aerul de aici poate fi nu numai otrăvitor, ci și sufocant. Reflecțiile repetate ale unor copaci uscați și solidificați, coloanele antice și treptele deteriorate redau sentimentul de trecere și destrămare. Ireal prezentată este chiar și mănăstirea Fürstenfeld, care poartă deasupra în turnul ei, ca într-o mlaștină venețiană, o cruce formată din cuie.
Aceste laitmotive au origini diferite. Radu-Anton Maier a intrat în contact cu tehnica aerografului în timpul călătoriilor sale de studiu la Perugia, în anii 1960-1963. Concomitent, moștenirea arhitecturală a romanilor din Italia, din Peninsula Balcanică, din regiunea mediteraneană, au avut de asemenea o contribuție durabilă asupra artistului. Deșertul l-a fascinat dintotdeauna și a făcut posibilă convingerea că neantul ne oferă dimensiuni și absențe nebănuite cum ar fi oglindirile inexistențe în dinamica nisipului purtat de vând, care sugerează ondulațiile acvatice. În picturile lui Radu, se degajă o lume paralelă cu cea a cerului și cu cea creată de conformația nisipul saharian. Artistul ne domină subconștientul prin simbolismul și dramaturgia culorilor sale și ne invită la o călătorie în spații necunoscute, care se detașează de bidimensionalitatea cărții.
Pe lângă activitatea asiduă în fața șevaletului, artistul se delectează, citind romane științifico-fantastice. Influența este vizibilă. Drept dovadă persistă lumile paralele, care ar putea fi numite și universuri marțiene. Privitorul este invitat să se plimbe în propria sa lume de vis și să-și imagineze scenarii plasate în peisaje suprarealiste. Radu este convins că ficțiunea trebuie să păstreze contactul cu realitatea. Viziunile viitorului sunt supuse unei logici interioare, chiar dacă este vorba despre sfârșitul unui univers.
Pictorul Radu-Anton Maier depășește limitele realității în creațiile sale și acționează ca un profet al unui verosimil viitor. Peisajele din lumea reală își modifică nuanțele în urma poluării și apar într-o lumină străină. El dorește să anticipeze așa-zisa evoluție în creațiile sale. Acest lucru îi reușește și în portrete. Rădăcinile și arterele cresc din capetele îmbătrânite. Filozofii și luptătorii se descompun, deopotrivă, într-un mod estetic.
Faptul că un album precum „Radu-Anton Maier. Maestrul lumilor imaginare” a luat ființă se datorează editorului Dr. Mircea Arman, care face eforturi pentru a pătrunde pe piața germană și internațională cu Revista de cultură Tribuna. După decernarea Ordinului Cultural și cu ocazia unei viitoare expoziții care va avea loc la Cluj în 2022, colaborarea a reușit în ciuda distanței spațiale. Exact la timp, pentru că în vremuri de pandemie, arta și cultura trebuie să devină tangibile, ca elemente indispensabile a unei vieți demne de a fi trăită. Atât cartea cât și reproducerile incluse în paginile ei pot fi achiziționate online, la adresa https://raduart.com/ro/album-de-arta/ sau în incinta galeriei RADUART din Ledererstraße 12, 82256 Fürstenfeldbruck, Germania.

 

 

Sonja Pawlowa

(Articol preluat cu acordul publicației din Süddeutsche Zeitung, nr.300/28 decembrie 2021)

Leave a reply

© 2022 Tribuna
design: mvg