Consiliul
Județean Cluj

România
100

Director fondator: Mircea Arman, 2015

Director fondator revista pe suport material: Ioan Slavici, 1884

weekly magazine in english,
romanian and italian

Shakespeare all inclusive la Petroșani

Tur de forță cu producții proprii (cinci spectacole) la Teatrul Dramatic „Ion D. Sârbu”, între 14-16 decembrie anul trecut. Orașul minier, cu o mare tradiție și în acest domeniu – a sărbătorit 70 ani de teatru în 2018 – se mândrește cu o întreagă pleiadă de mari actori care și-au început aici cariera și au oferit memorabile puneri în scenă: printre ei Magda Catone sau Claudiu Bleonț.
Spectacolele s-au bucurat de săli pline și de mult succes: Pământ de cretă de Vanessa Monfort, un interesant proiect inițiat de directorul Cosmin Rădescu: o dată pe lună, fiecare actor prezintă un text preferat, în proprie regie, pentru a stimula creativitatea și dorința lor de a ieși din eterna relație de subordonare față de regizori. Primul pas al ministagiunii l-a făcut Sergiu Fîrte cu Absent – un subiect existențialist axat, în bună parte, pe maestrul genului, J.-P. Sartre: Cu ușile închise. Au urmat Operele complete ale lui Shakespeare de Petre Bokor la Studioul Artelier, spațiu ingenios „câștigat” din pivnița în stil romanic a fostului Club al Funcționarilor (1910) – s-au făcut multe lucruri bune de la sosirea actualului director Cosmin Rădescu. În Sala mare au fost Cină cu proști de Francis Veber și Audiția.ro de Călin Ciobotari.
Remarcăm (în decor siberian: valea Jiului blocată!) reușita comedie „tradaptată” de Petre Bokor: Operele complete ale lui Shakespeare, în regia și scenografia lui Adrian Andone. Textul e un regal de viziune ironic-sintetică la „locurile comune” ale Marelui Will, cum nu le știe Marele… public. Podeaua e linoleum imitație de lemn, lateralele copiază celebrul Globe Theater, parcă spun: Iată ce a ajuns Big Will azi! Decorul „simplificat” permite focalizarea pe acțiune, dialogul plin de umor și interacțiunea cu publicul: în dreapta, un cuier cu o sabie, o coroană pe un maldăr de cărți, un scaun-cupă medieval, la stânga, alte cărți și trei coroane. John Lennon / Imagine, Queen / I want a doctor… sunt alegera Monicăi Ardeleanu, autoarea aranjamentului muzical – Zeitgeist-ul nostru! „Mediatorul” Mihai Alexandru scapă de muzica asurzitoare și luminile aiurea doar cu o sticlă de whiskey dată „tehnicului”. Prezintă Trupa lor SRL cu Laurențiu Vlad și Alexandru Cazan: Shakespeare Redus la Limită – fast-food intelectual! Face o mini-prezentare (mereu atenționat: Mai scurt!): 37 piese, 128 de ore, 528 mii de cuvinte… Noi, azi, rezistăm o oră – asta vom încerca. Jocul interactiv plin de umor și ironii la actualitate e „atacat” de la început – se fac selfiuri cu publicul: Nu pentru noi, direcțiunea ne cere! Râsetele vor continua permanent, până la final. Publicul – format majoritar din elevi și tineri – e întrebat dacă a citit vreo piesă – două mâini ridicate. – Se dau mari!, replică actorii prompt, după care, în pur stil elisabetan, vin printre spectatori cu o pălărie mare: Deschideți-vă inimile și… pungile! E prezentată biografia autorului, cu tot felul de inexactități nostime, care fac deliciul celor de față: a scris și Burghezul gentilom, opera Răpirea din serai… și s-a stabilit cu Yoko Ono la… New-York, unde e împușcat de un fanatic! Și trec la „ilustrarea” pe scurt a întâmplărilor din piesele shakespeariene.
Duetul de succes Laurențiu Vlad și Alexandru Cazan interpretează cu vervă și plăcere diferite personaje din piesele tot mai puțin cunoscute azi. Jocul excelent, implicarea inteligentă și plină de umor a publicului în acțiune, finalul „triplu eroic” cu cei trei „morți la datorie”, dar cu săbiile rămase drepte, le-au adus binemeritate aplauze furtunoase și mai multe chemări la rampă.

Leave a reply

© 2019 Tribuna
design: mvg