Consiliul
Județean Cluj

România
100

Director fondator: Mircea Arman, 2015

Director fondator revista pe suport material: Ioan Slavici, 1884

weekly magazine in english,
romanian and italian

Noutăți în ediția 2019 a Festivalului Internațional „George Enescu”

Nimeni nu se mai poate îndoi că, dincolo de unele observații care se pot face referitoare la o ediție sau alta, Festivalul Internațional „George Enescu” este una dintre cele mai valoroase manifestări de gen din lume. Iar afirmația nu are în vedere numai ultimele sale ediții, mai ales începând cu cea din 1995, a XIII-a, ci vizează întreaga sa istorie, începută în urmă cu 61 de ani, în 1958. Și până în 1989, ediţiile din deceniile al şaptelea şi al optulea au reunit practic la Bucureşti cei mai valoroşi interpreţi ai epocii, nume de referinţă în istoria artei interpretative muzicale. După 1990, evident, anvergura Festivalului „Enescu” a fost alta, atât ca număr de artiști participanți, cât și prin invitarea, practic, a tot ce este mai valoros astăzi (orchestre, dirijori, soliști), prin caracterul tematic al unor ediții sau prin diversificarea secțiunilor/ciclurilor de concerte cu profil bine stabilit. La ediția a XX-a, din 2011, directorul de atunci al festivalului, Ioan Holender, remarca pe bună dreptate: „Nu există un festival similar în lume, care să dureze atât şi în care să apară atâtea personalităţi muzicale precum cele invitate la această ediţie a Festivalului «George Enescu»”. Între particularitățile Festivalului „Enescu”, care îl disting în lumea muzicală contemporană, trebuie menționate de îndată, pe lângă condiția firească impusă de organizatori (cuprinderea în programele participanților a muzicii lui George Enescu): includerea tuturor genurilor de muzică (simfonică, vocal-simfonică, de cameră, corală, operă); repertoriu foarte bogat în care regăsim toate epocile și stilurile de muzică; ediții sau serii de concerte dedicate unui mare compozitor (celebrarea Anului Internațional Wagner în 2013, seriile „Bach by Midnight”, „Mozart by Midnight”), fără a repeta însă structura festivalurilor dedicate în lume unui compozitor sau altul; așezarea în context istoric și de natură stilistică a creației enesciene prin seria de concerte „Enescu și contemporanii săi”; atenție acordată creației muzicale actuale; deschiderea festivalului cu concerte și în alte orașe decât București (Festivalul în țară); o serie întreagă de evenimente conexe, care împlinesc profilul aparte al Festivalului „Enescu”.
Ediția a XXIV-a a Festivalului Internațional „George Enescu” se va desfășura în perioada 31 august–22 septembrie 2019 și are ca motto: Lumea în armonie. Statistic, această ediție va însemna 84 de concerte și recitaluri în cinci săli din București (Sala Palatului, Ateneul Român, Sala Radio, Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă și, în premieră, Teatrul Excelsior), 2.500 de artiști internaționali, dirijori și soliști renumiți, 34 de artiști în premieră în România, peste 170 de ore de muzică de cea mai înaltă calitate, repertoriu divers care acoperă de la lucrări monumentale, compoziții de mare popularitate, până la recitaluri restrânse, muzică actuală și chiar prime audiții în seriile deja consacrate: „Mari orchestre”, „Recitaluri și orchestre camerale”, „Concertele de la miezul nopții”, „Enescu și contemporanii săi”, „Muzica secolului XXI”, dar și în evenimente care reprezintă noutăți ale actualei ediții. Programul integral poate fi consultat pe site-ul https://www.festivalenescu.ro/. În Revista Culturală Leviathan (https://leviathan.ro/), partener media al festivalului, veți avea la dispoziție, pe larg, informațiile necesare și comentarii ale concertelor și spectacolelor pe toată durata manifestărilor.
Practic, spunea Mihai Constantinescu, directorul ARTEXIM, organizatorul festivalului, ediția 2019 propune premiere pe toate palierele. Una dintre acestea este „Mozart Work in Residence”, o serie de spectacole, adusă de la Salzburg, care propune o incursiune inedită în opera lui Mozart, combinație de mijloace artistice moderne pentru a evidenția o dată în plus semnificațiile în contemporaneitate ale operei marelui compozitor. Noul director artistic al Festivalului „Mozart Week” de la Salzburg, care se desfășoară anual în jurul datei de 27 ianuarie, ziua de naștere a lui Mozart, este tenorul mexican Rolando Villazón. La București, în 18 septembrie (ora 18.00, Teatrul Excelsior) este programat spectacolul umoristic-muzical Les Sourds-Doués (Surzii talentați) – The Four Ties (Cele patru legături), în care „patru personaje evoluează într-o luptă nebună și energică. Explorează lumile muzicale favorite – clasică, jazz, tango, klezmer, muzică de film etc. – totul gravitând în jurul lui Mozart, jonglând cu ușurință între ele, în scopul de a obține un concert desacralizat și de a-i determina atât pe tineri, cât și pe bătrâni să își deschidă urechile.” A doua zi, în 19 septembrie, va putea fi urmărit în aceeași sală un recital inedit, Scrisori și muzică (Briefe & Musik) „Allerliebster Papa”, Din corespondența dintre Leopold și Wolfgang Amadeus Mozart (177 –1782), cu Rolando Villazón ca recitator și un program de sonate pentru vioară și pian de Mozart. Tenorul mexican va susține și un recital în 10 septembrie (ora 17.00, Ateneul Român) cu lucrări, în mare parte, puțin cunoscute publicului din România (de Federico Mompou, Fernando Obradors, Silvestre Revueltas ș.a.).
Trei opere în concert vor fi prezentate în premieră: Die Frau Ohne Schatten (Femeia fără umbră) de Richard Strauss, în interpretarea Orchestrei Radio Berlin (4 septembrie, ora 20.00), Moses and Aaron de Schönberg, în versiunea Orchestrei și Corului Filarmonicii „George Enescu” (20 septembrie, ora 19.30) și Peter Grimes de Britten – prezentată de Orchestra Națională Radio (15 septembrie, ora 19.30, toate la Sala Palatului). În premieră în
cadrul Festivalului „Enescu”, vom putea asculta oratoriul Jeanne d’Arc au bucher (Ioana d’Arc pe rug) de Arthur Honegger (Orchestra Națională din Lille, 19 septembrie, ora 16.30, Ateneul Român) și Castelul Prințului Barbă-Albastră de Béla Bartók în interpretarea Orchestrei Naționale Simfonice a Radiodifuziunii Poloneze (4 septembrie, ora 17.00, Ateneul Român). Filarmonica Regală din Liège va prezenta pe scena festivalului La Voix humaine, operă într-un act pentru soprană și orchestră (după piesa lui Jean Cocteau) de Francis Poulenc (14 septembrie, ora 16.30, Ateneul Român) iar Orchestra de Cameră din Basel – opera Don Giovanni de Mozart (22 septembrie, ora 16.30, Ateneul Român).
Ca și în edițiile precedente, vom asculta zilnic la București mari orchestre ale lumii, orchestre, cum se spune, din top 10: Berliner Philharmonic (care va deschide festivalul, sâmbătă, 31 august, ora 19.30, la Sala Palatului, cu Rapsodia română nr. 2 în Re major de George Enescu și Simfonia a IX-a în re minor de Beethoven, dirijor: Kirill Petrenko), Concertgebouw Amsterdam (concertul de închidere a festivalului, 22 septembrie, ora 19.30, Sala Palatului), London Symphony (2 și 3 septembrie, dirijor: Gianandrea Noseda, program Rimski-Korsakov, Prokofiev, Șostakovici în prima seară; Vox Maris de Enescu și lucrări de Iain Bell  – „The Hidden Place”, ciclu de cântece pentru soprană și orchestră, Britten – Four Sea Interludes și Passacaglia din Peter Grimes, Richard Strauss – Scena finală din opera Capriccio), Staatskapelle Dresden (dirijor: Myung-Wun Chung, 8 și 9 septembrie), Orchestra Simfonică Academică de Stat „Evgeny Svetlanov” din Rusia (dirijori: Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului „Enescu”, în 11 septembrie și Gabriel Bebeșelea în 12 septembrie), Orchestra Filarmonică din St. Petersburg (dirijori: Yuri Temirkanov, 18 septembrie, Christian Badea, 19 septembrie) care se alătură extraordinarelor Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Orchestra Națională a Franței, Maggiore Fiorentino, Orchestra Filarmonicii din Oslo și unor ansambluri camerale foarte apreciate: Europa Galante, Orchestra of the Age of Enlightenment, Kremerata Baltica, Cameristi della Scala, Accademia Bizantina, Orchestra Barocă din Freiburg și Zürcher Sing-Akademie, Camerata Salzburg, Orchestra de Cameră Mahler.
Ediția din 2019 a Festivalului „Enescu” include și o inițiativă deosebită, care, la rândul ei, constituie o notă distinctivă conferită festivalului de la București: șapte orașe și cinci țări – Germania, Belgia, Italia,
Canada și Moldova – vor găzdui în acest an reprezentații asociate Festivalului Internațional „George Enescu”, onorând astfel extraordinara moștenire muzicală a marelui compozitor român. Un exemplu dintr-un program mai amplu: Simfonia a III-a în Do major, op. 21 de George Enescu va fi interpretată la Florența și la Berlin, pe 8 și, respectiv, 22 septembrie de două orchestre-reper ale muzicii clasice internaționale: Orchestra și Corul Maggio Musicale Fiorentino cu Fabio Luisi la pupitru și Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin sub bagheta dirijorului Vladimir Jurowski. Ambele interpretări ale simfoniei enesciene vor putea fi ascultate și pe scena Sălii Palatului de la București în datele de 17 septembrie (Orchestra și Corul Maggio Fiorentino) și 5 septembrie (Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin).
Programele și manifestările asociate actualei ediții a festivalului reprezintă și ele noutăți, fiind totodată puncte de atracție. Amintesc doar două: Cinci scrisori semnate de George Enescu, prezentate în premieră, în rotonda Ateneului Român pe toată durata festivalului și expoziția tematică Mărturisiri despre muzică. Intimitate. Armonii. Tehnologie, deschisă deja din 23 iulie 2019 (până în 30 martie 2020) la Muzeul Municipiului București – Palatul Suțu, în care vizitatorii sunt invitați să participe la un exercițiu muzeal deosebit, menit să-i ajute să trăiască sincron nu mai puțin de trei veacuri de poveste experimentând, ascultând și cunoscând astfel sunetul și captarea lui în istorie. De la orchestra mecanică folosită încă din veacul al XVIII-lea, la pick-up-ul și magnetofonul părinților, adolescenți în anii 1970 sau 1980, până la device-urile de înaltă fidelitate ale viitorului, toate acestea pot fi văzute, atinse, cunoscute în două săli special amenajate la Palatul Suțu.

Leave a reply

© 2019 Tribuna
design: mvg